«Він був сином мужика, – і став
володарем у царстві духа.
Він був кріпаком, і став велетнем у царстві людської культури.
Він був самоуком, і вказав нові,
світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим».
В історії
художньої культури кожного народу є митці, імена яких овіяні особливою любов'ю
і славою як найдорожча національна святиня і гордість. Таким митцем в Україні є
Тарас Григорович Шевченко – великий народний поет і художник, що з найбільшою
повнотою відбив у своєму генії багатогранне духовне багатство рідного народу,
його волелюбність і силу, красу і мудрість, його поривання й думи. Кріпацький
син, який могутністю свого таланту і нелюдським напруженням сил піднявся до
вершин духовної культури, Тарас Шевченко викликав подив і захоплення у своїх
сучасників та шанувальників сьогодення багатим запасом знань у
найрізноманітніших сферах, особливо в галузі естетичної культури, історії і
теорії мистецтв.
Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Якщо перші літературні спроби припадають на 1836–1837 роки, то найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас і відомий під назвою “Погруддя жінки” або “Жіноча голівка”, датований самим автором ще 1830 роком. З цієї юнацької роботи і розпочалась творчість видатного художника.
Життєвість, реалізм, енергетика, талант і велич видно в живописних творах художника. Його історична спадщина налічує десятки полотен, які зберігаються у Національному музеї Тараса Шевченка. У його фондах є цінні експонати, що належать руці майстра, а це близько двохсот робіт: портрети, пейзажі, жанрові роботи в техніці акварелі, сепії, офорту, масляного живопису.
Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Якщо перші літературні спроби припадають на 1836–1837 роки, то найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас і відомий під назвою “Погруддя жінки” або “Жіноча голівка”, датований самим автором ще 1830 роком. З цієї юнацької роботи і розпочалась творчість видатного художника.
Життєвість, реалізм, енергетика, талант і велич видно в живописних творах художника. Його історична спадщина налічує десятки полотен, які зберігаються у Національному музеї Тараса Шевченка. У його фондах є цінні експонати, що належать руці майстра, а це близько двохсот робіт: портрети, пейзажі, жанрові роботи в техніці акварелі, сепії, офорту, масляного живопису.
Бібліографічний огляд літератури
Шевченко, Т. Г. Мистецька спадщина : у
4 т. / Т. Г. Шевченко ; Ін-т мовознавства, фольклору
та етнографії ; Держ. музей Т. Г. Шевченка ;
редкол. : О. І . Білецький, Д. Д. Копиця,
О. Є. Корнійчук [та ін.]. – К. : АН УРСР, 1961–1964.
Т. 1 : 1830–1847, кн. 1. – 1961. – XXXVI, 63 с., [153] арк. іл.
Т. 2 : 1847–1850. – 1963. – [193] арк. іл., 95 с. Т. 3 : 1851–1857. – 1964. – [177] арк. іл., 110 с. Т. 4 : 1857–1861. – 1963. – [129] арк. іл., 174 с.
Перший том «Мистецької спадщини» Тараса Шевченка включає акварелі,
сепії та малюнки, створені художником (1830–1847 рр.) – доакадемічного і
академічного періодів та часу перебування Шевченка на Україні до першого
арешту.
Другий том – акварелі, сепії та малюнки, створені художником у перший період заслання (1847–1850 рр.) під час перебування в Орській фортеці, в Аральській експедиції та в Оренбурзі. Третій том – акварелі, сепії та малюнки, виконані у другий період заслання (1851–1587 рр.) під час експедиції в гори Кара-Тау та в Новопетровському укріпленні (1851–1857 рр.). Четвертий том – олійні портрети, сепії, малюнки та офорти, створені художником в останній період життя (1857–1861 рр.) під час плавання від Астрахані до Нижнього Новгорода по Волзі, в Нижньому Новгороді, в Москві, Петербурзі та на Україні. |
|
Шевченко, Т. Г. Живопис, графіка :
альбом / Т. Г. Шевченко ;
[авт.-упоряд. Д. В. Степовик]. – К. : Мистецтво,
1986. – 18 с., [74] арк. іл.– Текст укр., рос., англ.,
фр. мовами.
У великому подарунковому альбомі репродуковані кращі твори
Т. Г. Шевченка-художника : живописні полотна ("Циганка-ворожка",
"Полтава", "Катерина"), графічні твори (широко відома
серія "Живописна Україна"), цикл акварельних краєвидів і серій з
життя та побуту казахів тощо.
|
|
Тарас Шевченко – художник.
Т. 1 : Дослідження, розвідки,
публікації / [ред. Г. І. Вишневський ;
авт. передм. В. Касіян]. – К. : Мистецтво, 1963. –
150 с., [39] арк. іл.
Цей збірник містить праці, написані вченими з різних наукових
установ України, які досліджують малярську та графічну творчість
Т. Г. Шевченка.
|
|
Шевченко в образотворчому мистецтві :
альбом / автори тексту і упоряд. : В. Х. Косян,
Г. П. Паламарчук, Є. О. Середа,
К. В. Чумак. – К. : Мистецтво, 1963. –
[28] с., [68] арк. іл.
У альбомі, що складається з двох частин
(І ч. – «Образ Т. Г. Шевченка в мистецтві», ІІ ч. – «Художні твори за мотивами поезії Т. Г. Шевченка») не тільки показано роботи дореволюційних і радянських митців, присвячені життю і діяльності Т. Г. Шевченка, а й на конкретних зразках продемонстровано той величезний вплив, який мали його твори на розвиток вітчизняного мистецтва. |
|
Ювілейна художня виставка, присвячена 150-річчю з
дня народження Т. Г. Шевченка / [авт. тексту та
упоряд. Є. А. Афанасьєв]. – К. : Мистецтво, 1965. –
22 с., [34] арк. іл.
До альбому увійшли вибрані твори Ювілейної художньої виставки в Москві,
присвячені 150-річчю з дня народження Тараса Шевченка і, зокрема, все
краще з Шевченкіани, що було виконане за роки Радянської влади, в тім числі
картини на теми сучасності, в яких художники показували оновлену землю, про
яку так мріяв Кобзар, де люди щасливі і вільні живуть.
|
|
Анісов, В. Від підмайстра до академіка : нарис
про Шевченка-художника / В. Анісов, Є. Середа ; [ред.
Ф. К. Бунак]. – К. : Мистецтво, 1967. –
78 с. : іл.
Автори цього популярного нарису дохідливо й цікаво розповідають
про роль великого художника в розвитку українського образотворчого мистецтва,
аналізують основні малярські та графічні твори Т. Г. Шевченка.
Хвилюючі сторінки книги присвячені дружбі Кобзаря з І. М. Сошенком
та К. П. Брюлловим, його навчанню у видатного російського митця.
|
|
Антонович, Д. В. Шевченко – маляр /
Д. В. Антонович ; вступ. сл. С. А. Гальченка. –
К. : Україна, 2004. – 272 с., [16] арк. іл.
В книзі детально аналізується малярська творчість Тараса Шевченка,
стрижнем якої була велика, безмежна, сильніша за все любов до України.
|
|
Гаско, М. Про що розповідають малюнки
Тараса Шевченка : шевченкознавчі етюди / М. Гаско ; заг. ред. і
передм. Є. П. Кирилюка. – К. : Рад. письменник,
1970. – 228 с. : іл.
Книжка є цікавим дослідженням, в якому по-новому висвітлюються
деякі моменти біографії Т. Г. Шевченка часів Оренбурзького заслання.
Автор показує свої сумніви щодо датування ряду малюнків і листів великого поета, висловлює свої здогади про справжні імена осіб, зображених на ряді малюнків Шевченка. |
|
Говдя, П.
Т. Г. Шевченко – художник :
нарис / П. Говдя. – К. : Мистецтво, 1955. –
42 с., [39] арк. іл.
В книзі відображена творча біографія геніального поета і великого
художника Т. Г. Шевченка, який в своїй творчості, а особливо в естетичних
поглядах, пішов значно далі за свого вчителя Брюллова.
Зміст творів Шевченка-художника завжди перекликається із змістом його поетичних творів. Головною рисою його діяльності була свідомість того, що він син свого народу. |
|
Лобановський, Б. Б. Українське
мистецтво другої половини ХІХ – початку ХХ століття /
Б. Б. Лобановський, П. І. Говдя. – К. :
Мистецтво, 1989. – 206 с. – (Нариси з історії українського
мистецтва).
У книжці характеризується один із найважливіших періодів розвитку
українського мистецтва – починаючи з часів становлення методу критичного
реалізму в роботах Т. Г. Шевченка 1850-х років до різноманітних
художніх течій початку ХХ ст.
|
|
Тарахан-Береза, З. П. Шевченко –
поет і художник : до проблеми єдності образного мислення : [монографія] /
З. П. Тарахан-Береза. – К. : Наукова думка, 1985. –
183 с. : іл.
Монографія присвячена питанням взаємозв’язку поетичної і
мистецької творчості великого українського поета, художника, мислителя
Т. Г. Шевченка. Висвітлюється доля його поетичної та мистецької спадщини,
простежується історія їх дослідження.
|
|
Яцюк, В. М. Малярство і графіка
Тараса Шевченка : спостереження, інтерпретації / В. М. Яцюк ;
зредагував В. Козирський. – К. : Рада, 2003. –
368 с.
У новій книзі знаного шевченкознавця Володимира Яцюка викладено
результати його понаддесятилітньої праці.
Головним об’єктом досліджень був і залишається графічно-малярський доробок Тараса Шевченка. У виданні йдеться про особливості творчого процесу поета-художника, висвітлюється історія творення його картин і малюнків, уточнюється час і місце їх виконання, по-новому прочитано загадкові сторінки творчого життєпису митця. |
Огляд
підготували:
О.Звягольська, І.Міронова
О.Звягольська, І.Міронова