Великий український поет, художник, мислитель, відомий
усьому світові як визначний гуманіст, Тарас Григорович Шевченко – не був
професійним педагогом. Проте у своїх творах він висловив дуже цінні думки з
питань освіти і виховання дітей, чимало з яких не втратили актуальності й нині,
коли відроджуються народознавство і народна педагогіка.
Цінним доробком Т. Г. Шевченка в розвитку педагогічної думки є створення ним передового на той час підручника для недільних шкіл – «Букварь Южнорусский».
Виховна сила Шевченкових творів, його загальний культурний феномен є невичерпним джерелом у становленні національно свідомих нових поколінь української молоді.
Цінним доробком Т. Г. Шевченка в розвитку педагогічної думки є створення ним передового на той час підручника для недільних шкіл – «Букварь Южнорусский».
Виховна сила Шевченкових творів, його загальний культурний феномен є невичерпним джерелом у становленні національно свідомих нових поколінь української молоді.
Бібліографічний
огляд літератури
Чавдаров, С. Х. Педагогічні
ідеї Тараса Григоровича Шевченка / С. Х. Чавдаров. –
К. : Рад. школа, 1953. – 208 с.
У книзі вміщено статті, які висвітлюють погляди Тараса Шевченка на
жіночу освіту, сімейне, моральне та суспільне виховання. Також автор багато
уваги приділяє Тарасу Шевченку, як автору букваря для недільних шкіл.
|
|
Луців, В. Педагогічна праця Тараса
Шевченка / В. Луців. – Торонто : Об'єднання українських педагогів у
Канаді, 1959. – 47 с. – (Визначні педагоги ; ч. 2).
Висвітлено педагогічну діяльність Тараса Шевченка – генія
українського народу, зібрано думки відомих громадських діячів про його вплив
на розвиток народної школи та педагогічної думки України.
|
|
Барвінський, О. Г. Тарас
Шевченко – апостол правди і науки, учитель людства : спроба
педагогічно-наукової розвідки Олександр Барвінський ; наук. ред.
Б. М. Ступарик ; [вступ. та упоряд. Б. П. Гречин]. –
Івано-Франківськ : Плай, 2001. – 80 с.
Це перше видання праці О. Барвінського, яка була задумана в честь
столітнього ювілею Кобзаря, друкується з рукописів автора, де повністю
збережено авторський стиль та посилання на твори Т. Шевченка. О. Барвінський
відводить Шевченкові почесне місце в історії народного виховання, в історії
педагогіки, бо його твори мають визначне педагогічне значення і заслуговують
великої уваги.
|
|
Дічек, Н. П. Шевченко
Тарас Григорович / Н. П. Дічек // Українська педагогіка в
персоналіях : навчальний посібник для студ. вузів : у 2 кн. / за
ред. О. В. Сухомлинської. – К. : Либідь, 2005. – Кн.
1 : Х–ХІХ століття. – С. 258–266.
У першій книзі навчального посібника подано творчу біографію
українського поета, художника, просвітителя Тараса Шевченка. Автор звертає
увагу читача на внесок генія України в розвиток української школи та
педагогіки.
|
|
Мосіяшенко, В. А. Історія педагогіки України в
особах : навчальний посібник для вищ. пед. навч. закладів/
В. А. Мосіяшенко, О.І.Курок, Л.В.Задорожна.– Суми : Університетська
книга, 2005.– 266 с.
У посібнику розглянуто творчу спадщину визначного представника
педагогічної думки України – Тараса Шевченка. Мислитель приділяв багато уваги
питанням виховання та освіти дітей, мріяв про істинно народну школу, відстоював
ідею всебічного розвитку особистості.
|
|
Тарас Григорович Шевченко // 22
видатних українських педагоги : персоналії в історії національної педагогіки
: підручник для студ. вузів / А. М. Бойко,
В. Д. Бардінова, Л. Л. Безобразова, Ж. В. Борщ
; під заг. ред. А. М. Бойко. – К. : Професіонал, 2004. –
С. 128–148.
У цьому виданні представлено відомості про основні життєві віхи,
наукову і творчу діяльність видатного українського поета, художника,
мислителя Т. Г. Шевченка.
Підручник рекомендований студентам, викладачам, учителям і учням, які високо цінують національні здобутки і присвячують своє навчання та діяльність сучасному і майбутньому України. |
|
Скільський, Д. М. Історія української педагогіки :
ілюстрований навчальний посібник для студ. вищ. навч. закл. / Д. М.
Скільський. – Тернопіль : Навчальна книга–Богдан, 2012. – 336 с.
Посібник висвітлює найбільш суттєві аспекти історії практичної і
теоретичної педагогіки. Зокрема висвітлено педагогічні ідеї Т. Г. Шевченка,
його внесок у розвиток недільних шкіл для яких він написав «Буквар
Южноруський», в якому знайшли відображення прогресивні педагогічні ідеї того
часу, поєднання вимог народної і наукової педагогіки. Текст книжки широко
ілюстровано фотографіями, малюнками.
|
|
Любар, О. О. Історія української школи і
педагогіки : навчальний посібник / О. О. Любар, М. І. Стельмахович,
Д. Т. Федоренко. – К. : Знання, 2006. – 448 с.
У посібнику висвітлено становлення і розвиток автентичної
педагогічної думки, українського шкільництва, національної освіти, народних
традицій родинно-шкільного і громадянського виховання дітей та молоді на
теренах України з найдавніших часів до сучасності. В даній книзі вміщено
матеріал про Тараса Шевченка як педагога, розкрито основні напрямки його педагогічної
діяльності.
|
Огляд
підготували:
О.Звягольська,
І.Міронова.